1.SOSYAL AĞ
İnternet
kullanıcılarının kendilerini ifade edebilmesi, birbirleriyle tanışması,
irtibata geçmesi, içerik paylaşımında bulunması, tartışma ortamı oluşturması ve
ortak ilgi alanlarındaki kişilerin bir araya gelebileceği gruplar oluşturması
amacıyla oluşturulan internet siteleri, sosyal ağlar olarak adlandırılmaktadır.
Günümüzde kullanımı oldukça yaygınlaşan sosyal ağların istenilen bilgiye ulaşılabilmesi,
arkadaşlıklar kurulabilmesi, gruplar oluşturulabilmesi, çeşitli düşüncelerin
ortaya atılabilmesi gibi birçok yararlı özelliğinin yanında insanları çevreden
uzaklaştırması, aptallaştırması, insanların güvenliğini bazı durumlarla tehdit
etmesi gibi zararlı özellikleri de bulunmaktadır. Sosyal ağlar, tüm bu özellikler
dikkate alınmaksızın hemen hemen bütün insanların vazgeçilmezleri arasındadır.
2.SOSYAL AĞLARIN EĞİTSEL ORTAMLARDAKİ İŞLEVSELLİĞİ
Sosyal ağlar pek
çok işleve sahip servislerdir. Sosyal ağlar kullanıcılarına bilgi paylaşma, bu
bilgiyi geliştirme gibi birçok hizmet sunar. Sosyal ağ siteleri sayesinde
öğrenciler birbirleriyle iletişim kurabildikleri gibi öğretmenleriyle de
iletişim kurabilirler. Öğretmenlerde kendi meslektaşlarıyla ya da farklı
meslekten pek çok kullanıcıyla iletişime geçerek yeni bilgiler öğrenebilir, yeni
nitelikler kazanabilirler. Bu sayede de öğrencilerine daha yararlı hale
gelebilirler.
Ağ günlüğü
yani blog,wiki,podcast gibi sosyal ağlar sosyal katılım üzerine
yoğunlaşmışlardır.Kullanıcıların katılımı ve birbirleriyle etkileşimi şeklinde
işler. Sosyal öğrenme ve öğrenmede aktif olmayı destekler niteliktedirler. Bu sayede
kullanıcılar fikirlerini paylaşıp seslerini başkalarına da duyurmuş olurlar.
Ayrıca araştırma, eleştirel düşünme, problemleri fark edip çözüm yolları arama
gibi konularda da öğrencilerin gelişimine yardımcı olur. Öğretmenlerinde
öğrencileriyle işbirliği içinde olup hep birlikte yaratıcı ve etkili bir
öğrenme süreci geliştirmelerinde yardımcı olur.
3.ÖĞRENME ORTAMI
OLARAK SOSYAL AĞLARDA OLMASI GEREKEN STANDARTLAR
Günümüzde sosyal
ağlar artık eğitim amaçlı da kullanılıyor. Amaç eğitim olduğunda yaptığımız
işin mümkün olduğunca kusursuz olması gerekiyor. Bugün sosyal ağlar birçok
farklı uygulamayla bize kolaylık sağlasa da olması gereken bütün uygulamalar
henüz yerine oturtulabilmiş değil. Eğitim amaçlı kullanılabilecek birçok
özelliğin yanında ne yazık ki olumsuz özellikler de mevcut. Sosyal ağlarda iyi
bir öğrenme ortamı oluşturmak istiyorsak sosyal ağlarda bazı standartların
bulunması gerekiyor. Bu standartlar:
-Kullanıcılara
her türlü yardım sağlanmalıdır.
-Site
üzerinde ya da çevrimiçi ortamlarda teknisyene ulaşılmasını sağlamalıdır
böylece teknik bir sorunla karşılaşıldığında bu sorun mümkün olan en kısa
zamanda sürede çözülmelidir.
-Teknik
sorun çözümünde kullanılan terimler kullanıcı tarafından kolay anlaşılır
olmalıdır.
-Sayfalar
hızlı bir şekilde açılmalıdır.
-Site
her türlü çözünürlükteki ekrana uygun olmalıdır.
-Bir
site birçok farklı dile uyarlanabilmelidir.
-Kullanıcıya
ait bilgiler ve işlemler kayıt altında tutulmalı ancak bu bilgilerin güvenliği
sağlanmalıdır.
-Siteler
engelli bireyler düşünülerek yaratılmalıdır.
-Kullanıcı
site içinde bir bölüme girdiğinde bulunduğu sayfada sitenin hangi bölümünde
olduğunu görebilmelidir.
-Kullanıcının
istediği zaman hangi sayfaya nasıl ulaşacağı hakkında bilginin olması yani site
haritasının bulunması gerekir.
-Uzun
sayfalarda sayfa içi linklere yer verilmelidir.
-Site
içinde fazla hareketli dikkat dağıtıcı reklamlara yer verilmemelidir.
-Hızlı
bir tarayıcı hizmeti sunulmalıdır.
-Her
sayfada arama seçeneği sağlanmalıdır.
-Her
site kendi içinde tutarlı olmalıdır, yani bir sayfadaki arka plan rengi, yazı
tipi gibi özellikler bir diğer sayfada da mümkün olduğunca aynı olmalıdır.
Menüler, butonlar her sayfada aynı işlemi yapmalıdır.
-Sohbet
ve tartışma ortamları işlevsel olmalıdır.
-Görseller
yerinde kullanılmalı yani amacına uygun ve etkili olmalıdır.
4.SOSYAL AĞLARIN EĞİTSEL AMAÇLI KULLANIMI
Son yıllarda
kullanıcılara sağladığı olanaklarla zenginleşen sosyal ağların kullanımı her
geçen gün yaygınlaşmaktadır. Sosyal ağların kullanıcılarının büyük bir
çoğunluğunu öğrenci, öğretmen ve okul yöneticilerinin oluşturduğu düşünülürse
sosyal paylaşım sitelerinin eğitsel kullanımı da kaçınılmazdır. Sosyal ağların
kullanımı, okul yönetimi, öğretmen ve öğrenciler arasında sağladığı ortak
görüşün ve bilgi paylaşımının, varılmak istenen amaçları gerçekleştirme
noktasında olumlu katkısının olduğu bir gerçektir. Sosyal yazılımların alt
grubu niteliğinde düşünülen Facebook, Twitter, Flickr adlı sosyal ağlar, eğitim
amaçlı kullanılan ağların sadece birkaçıdır.
a)Sosyal
Yazılımlar
Sosyal yazılım
denince akla ilk gelen sosyal içeriktir.
Sosyal içerikle kastedilen resimler, ses dosyaları, videolar, web
adresleri, sunular vb.dir. Sosyal yazılımlar kullanıcılar arasında iletişimi
sağlar.
b)Facebook’
un Eğitsel Amaçlı Kullanımı

1.Facebook
Eğitsel Amaçlı Nasıl Kullanılabilir?
-Kitap paylaşımı,
uygulama paylaşımı, ödev paylaşımı yapılabilir.
-Kulüpler gruplar
kurulabilir ve bunlar üzerinde tartışma ortamı sağlanabilir.
-Öğrenciler
öğretmenlerini arkadaş olarak ekleyebilir kolayca iletişime geçebilirler.
-Öğretmenler
öğrencilerine yol gösterebilir, çeşitli web adresleri önerebilirler.
2.Facebook’un
Eğitsel Kullanımın Faydaları
-Öğrenciler
arasında etkileşimi artırır iletişimin sürekliliğini sağlar.
-Daha önce
birbirleriyle iletişime geçmemiş kişilerin iletişime geçerek arkadaşlık
kurmasını sağlar.
-Sınıf ortamında,
yüz yüze ilişkilerde kendini rahat hissetmiyorsa bu sayede arkadaşlarıyla
iletişime geçebilir.
-Bilgiye ulaşma
kolaylaşır, birçok farklı bilgi elde edilebilir.
-Grup uygulaması
sayesinde öğrenciler arasında işbirliği ve yardımlaşma artar.
-Grup uygulaması
sadece öğrencilerin iletişimini kolaylaştırmakla kalmaz öğretmene de ulaşımı
kolaylaştırır.
-Öğretmenin dönüt
vermesi kolaylaşır.
-Öğrenme
görsellerle ve videolarla desteklenebilir. Dersin bir tekrarı video şeklinde
yayınlanabilir ve böylece etkili öğrenme artırılabilir. Öğrenci dersi
kaçırdıysa yayınlana video sayesinde geri kalmamış olur.
c)Twitter’ın
Eğitsel Amaçlı Kullanımı
Twitter
bir mikroblog aracıdır. İnsanlar günlük uğraşları hakkında konuşmak, bilgi
aramak ve paylaşmak amacıyla kullanabilirler.
Twitter eğitsel
amaçlı nasıl kullanılabilir?
-Dersin içeriği
hakkında bilgi verme, dersin hakkında gerçekleşen herhangi bir değişikliği
anında bildirme
-Bir konunun,
makalenin özetini paylaşma
-Web adresleri
paylaşma, öneride bulunma
-Bir kişiyi takip
etme onun fikirlerinden yararlanma
-Öğrencilerin
takipçilerini artırarak tartışma ortamı sağlama gibi amaçlarla kullanılabilir.
d)Flickr’ın
Eğitsel Kullanımı
Fotoğraf
paylaşım aracıdır Fotoğraf yüklenebilir, gönderilebilir, herhangi bir sosyal
ağda kullanılabilir.Bu sosyal ağ ile;
-Öğrenciler
milyonlarca resim arasında arama yapabilirler, kullanabilirler, paylaşabilir, slayt
oluşturabilirler.
-Görsel sanatlar
becerisi kazandırmada yardımcı olur.
-Dijital fotoğraf
makinesinin kullanımını öğretir.
-Sanal müze
ortamı oluşturulabilir.
-Bir olay
resimler yardımıyla görselleştirilebilir.
e)Video Paylaşım Sitelerinin Eğitsel kullanımı
Videolar
etkili ve kalıcı öğrenme sağlar. Karmaşık bilgiler video sayesinde daha kolay
öğrenilebilir. Ayrıca videolar öğrencinin ilgisini daha çok çeker. Günümüzde internetin
gelişimi sayesinde video paylaşım siteleri aracılığıyla birçok videoya kolayca
ulaşılabilmekte. En yaygın video paylaşım siteleri YouTube ve Dailymotion dur.
-Videolar
sayesinde daha etkili ve kalıcı bir öğrenme sağlanabilir ve istendiğinde tekrar
edilebilir.
-Öğrenmeyi zevkli
hale getirerek öğrencinin motivasyonunu artırabilir.
-Videolar
üzerinde çeşitli kesme, ekleme işlemleri yapılarak istenen düzeye
getirilebilir.
YouTube’nin
Eğitsel Amaçlı Kullanımı
-Dünyanın farklı
yerlerinde çekilmiş videolara kolayca ulaşımı sağlar ve böylece hızlı bir bilgi
alışverişinde bulunulabilir.
-Bir video
izledikten sonra onunla ilişkili birçok videoya ulaşılabilir.
-Video
paylaşımında öğrenciler arasındaki işbirliği artabilir.
-Video altına
yorum yapılarak konuyla ilgili tartışma sağlanabilir.
-Dil seçeneği ile
videonun dili değiştirilebilir ya da alt yazı ile kullanabiliriz.
-3D videolar ile
daha gerçek bir ortam sağlanabilir ve daha etkili öğrenme gerçekleştirilebilir.
Dailymotion’un
Eğitsel Kullanımı

-Öğrenciler videolar üzerinde kesme, kopyalama, ses ekleme gibi işlemler yapabilirler ve böylece video daha amacına uygun hale gelebilir.
-iPhone, iPad ve
iPod Touch uygulamaları ile mobil öğrenme sağlanabilir.
5.SOSYAL AĞLARIN E-ÖĞRENMEYE ETKİSİ
a)E-öğrenme

Teknolojinin
hızlı gelişimi eğitimi olumlu yönde etkilemiş ve eğitimde değişmeler
sağlamıştır.1994’te internet ağı gelişmiş ve eğitim internet ortamına taşınmıştır.
İnternetin desteklediği eğitimde hızla gelişmiş ve 2000’li yıllarda bu
teknolojiye E-öğrenme denilmiştir.
b)Çevrimiçi E-öğrenme Ortamları
Öğreten ile
öğrenenin aynı mekânda olmadan yaptıkları eğitsel iletişimdir. Yani öğretenin
bir sınıf ortamında verdiği bilgiyi internette sunmasıdır. Çevrimiçi e-öğrenme
ortamları bazen doğrudan bazen de dersi destekleyici sistemler olarak kullanılabilir.
Eğitsel içerikler, bu ortamlarda, web teknolojisine uygun olarak
tasarlanmıştır.
c)E-öğrenmenin
Gelişimi
E-Öğrenme, web
teknolojilerinde meydana gelen değişimlere paralel olarak hem anlayış hem de
uygulama açısından farklılaştığı görülmektedir.
E-Öğrenme 1,0,
web aracılığıyla öğretimin gerçekleştirilmesine işaret etmektedir. 60+
dakikalık çevrimiçi kurs deneyimleri ile karakterize edilebilir. Burada kurslar
öğrenme yönetim sistemleri aracılığıyla yönetilmektedir. E-öğrenme 1,3,
içeriğin konu alanı uzmanları tarafından geliştirilen hızlı e-öğrenme araçları
ya da öğrenme içerik yönetim sistemleri tarafından sağlanan şablonlar
aracılığıyla oluşturulmasıdır. E-Öğrenme 2,0 ise beraberinde kolay içerik
oluşturma, web aktarımı ve tümleşik işbirliğini getirmiştir. Paylaşma ve
öğrenme, e-öğrenme 2,0’nin doğal bir görünümüdür. e-Öğrenme 1.0 ile e-öğrenme
2.0 arasındaki en önemli farklılık içerik oluşturmadan kaynaklanmaktadır.
E-öğrenme 1,0’de içerik öğrenme tasarımı alanında uzmanlığa sahip kişiler
tarafından gerçekleştirilmektedir. E-Öğrenme 2,0’de içerik oluşturma akran ya da
eşler tarafından gerçekleştirilmektedir.
d)Sosyal Ağ Uygulamaları
ve E-Öğrenme 2.0
Tim O’Reilly
tarafından ortaya atılan sosyal ağ sonucunda her şey internete taşınmıştır. Web
2.0 kavramının tanımı farklılaşsa bile sosyal imleme, sosyal ağ ve medya
paylaşım sitelerinin beslenmesinde kullanılan bloglar, wikiler, servis tabanlı
uygulamaları içermektedir. Ancak sosyal ağ katılımcı bir web olduğu söylenebilir.
Günümüzde birçok e-öğrenme uygulaması tekil anlayışa sahip bir öğretim modelini
kullanmaktadır. Burada uzmanların aktardığı teorik bilgilerin pasif öğrenenler
tarafından alınıp tüketilmesi anlayışı bulunmaktadır. İşbirliğini ve paylaşımı
dışlayan bu yaklaşımın özellikle sosyal ağ araçlarının yoğun kullanımı sonucu
önemini yitirdiği gözlenmektedir.
Sosyal ağ
uygulamalarının ilerlemesine bağlı olarak e-Öğrenme alanında da hızlı
değişiklikler meydana gelmektedir. Bu değişimlerin gerçekleşmesinde iki öğenin önemli
bir rol oynadığı görülmektedir. Birincisi bilgiye dayalı iş alanlarının
yaygınlaşmasıdır. Buna bağlı olarak öğrenme deneyimlerinin daha hızlı, anlık ve
maliyeti düşük olarak geliştirilmesine ihtiyaç duyulmaktadır. İkincisi de
sosyal ağ uygulamalarındaki gelişimlerin içerik oluşturulması ve internet
üzerinde oluşturulan içeriğe katkıda bulunulmasını kolaylaştırmasıdır. Bu durum
blog oluşturulmasından YouTube’da video eklenmesine, fotoğrafların Flickr’da
yayınlanmasına, Wikipedia’da yazılı içeriğe katkıda bulunulmasına, Facebook’da
sosyal ağ geliştirilmesine kadar bir dizi uygulamalar da rahatlıkla
görülmektedir. Sosyal ağ temel bileşenleri bu araçların kullanım kolaylığı ve
işbirliğine dayalı sosyal etkileşim ortamlarının oluşturulmasını da beraberinde
getirmektedir.
6.SOSYAL AĞLARIN ÖĞRENCİLER ÜZERİNDEKİ ETKİSİNİN İNCELENMESİ
İnternet
kullanıcılarının sosyal ağlarda harcadıkları zaman ve sosyal ağlara katılan
sayısı giderek artmaktadır. Türkiye sosyal ağlarda vakit geçirme bakımından
kullanıcı başına ayda 7,8 saat ile dünyada beşinci sırada yer almaktadır.
Türkiye’deki en yaygın sosyal ağ
ortamı 30 milyona yaklaşan aktif kullanıcısıyla Facebook’tur.
Sosyal ağlar birçok
özelliğe sahiptir ve kullanıcılarına geniş olanaklar tanır. Bu da öğretmen ve
öğrencilerin eğitim-öğretim süreçlerini etkin, yaratıcı, işbirlikli öğrenme ile
desteklemelerini sağlar. Öğrencilere birçok önemli beceri kazandırır. Araştırma,
sorgulama ve problem çözme becerilerini kullanmaları ve geliştirmeleri
konusunda da önemli ölçüde destek olur.
Öğrenciler sosyal
ağları bağımsız öğrenme ortamları olarak veya dersleri ile bağlantılı olarak kullanabilir,
çalışma konularına ait gruplar oluşturarak veri toplayabilir, tartışma
başlatabilir, aynı zamanda öğretmenlerini arkadaş olarak ekleyerek kendilerini
daha rahat ifade etme olanağına sahip olabilirler.(Mcloughlin ve Lee, 2007),
sosyal ağlar
eğitsel amaçlı kullanmak için uygun bir araçtır.sosyal ağlar öğrenci
öğrenmelerini arttırır, okul-öğrenci ve öğrenci-öğrenci arasında etkileşim
sağlar, öğrencilerin derslere ilişkin memnuniyetlerini arttırır, öğrencilerin
yazma becerilerini geliştirir
ve derslere uyumunu kolaylaştırır.
7.SOSYAL AĞLARIN KULLANIMINA İLİŞKİN SONUÇLAR
Sosyal
ağ uygulamaları daha çok fen ve sosyal alanların öğretiminde yoğunlaşmıştır.
Dil alanının kapsamı sosyal ve fen bilimleri ile kıyaslandığında dil
öğretiminde kullanımının az olmadığı söylenebilir.
Sosyal ağ uygulamalarının en çok öğrenmenin
daha etkili olması ve grup çalışması yapma becerisini kazandırma konusunda
katkısı olduğu söylenebilir. Ayrıca eğitimde sosyal ağ kullanımının üst düzey
düşünme becerilerini geliştirdiği, bilgi okuryazarlığı deneyimi kazandırdığı ve
problem çözme becerisini arttırdığı görülmektedir.
Sosyal
ağ uygulamalarının eğitim ortamlarına katkıları şu şekilde sıralanmıştır:
-Grup çalışması
alışkanlığı
-Etkili öğrenme
-Üst düzey düşünme
becerileri
-Bilgi
okur-yazarlığı
-Yapılandırmacı
problem çözme
-Öğrenciye
uygunluk (ilgi çekme)
-Bireysel gelişim
-Sorumluluk alma
Sonuç olarak; eğitimcilere
sosyal ağ uygulamaları ve bunların kullanımlarına yönelik bilgilendirme
çalışmalarının yapılması, iyi örneklerin yaygınlaştırılması önerilebilir.
KAYNAKÇA
Web 2.0 Uygulamalarının E-öğrenmeye Etkisi(Bünyamin Atıcı,Serkan Yıldırım)
Sosyal Ağların Öğrenciler Üzerindeki Etkisinin Veri Madenciliği Kullanılarak İncelenmesi(Meryem Koç,Murat Karabatak)
Öğrenme 2.0 Yaygınlaşıyor, Web 2.0 Uygulamalarının Eğitimde Kullanımına İlişkin Araştırmalar ve Sonuçları(Selçuk Karaman,Serkan Yıldırım,Abdülatif Kaban)
Video Paylaşım Sitelerinin Eğitsel Amaçlı Kullanımı(Nilay Yıldırım,Büşra Özmen)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder